Suosituimmat autourheilulajit

Autourheilu on erittäin suosittu moottoriurheilun alalaji, jossa nimensäkin mukaisesti kilpaillaan autoilla. Sitä on harrastettu jo siitä lähtien kun autoja on keksitty, eli jopa 1800-luvun lopulta lähtien. Erilaiset autourheilulajit alkoivat kuitenkin laajenemaan ympäri maailmaan erityisesti ennen ensimmäistä maailmansotaa 1910-luvun kieppeillä.

Alussa autourheilu oli erittäin kansallinen urheilumuoto ja maat edustivat itseään eri väreillä, jonka jatkumo on edelleen näkyvillä monissa tämän päivän lajeissa. Esimerkiksi italialaiset tallit esiintyvät punaisina, ranskalaiset sinisinä ja niin edelleen. Se helpottaa myös katsojien seuraamista. 

Penkkiurheilijoiden lisäksi myös vedonlyöjät rakastavat autourheilulajeja. Ne ovat erittäin suosittuja vedonlyöntikohteita, ja suosioon vaikuttaa useiden lajien laaja näkyvyys televisiossa ja maakohtainen menestys. Monen lajin suomalaiset huippukuljettajat ovat tarjonneet huikeita vedonlyönti mahdollisuuksia ja kertoimia. Parhaat vinkit ja kerroinvertailut löydät täältä!

Formula 1

Autourheilun kuninkuuslajiksikin haukuttua Formula 1 -sarjaa tai F1:a pidetään samalla yhtenä suosituimmista urheilulajeista maailmassa. Joka vuosi 10 tallin ja 20 kuljettajan joukosta valitaan maailmanmestari eri puolilla maailmaa ajettavien Grand Prix -kilpailuista saatujen pisteiden perusteella. Mestaruuspokaalin saa niin kuljettaja kuin tallikin. F1-sarjan järjestäjänä toimii kansainvälinen autoliitto FIA 

Suomalaisittain Formula 1 on ollut kautta aikojen menestyksekäs sarja, jossa on nähty useita huipputason suomalaiskuljettajia, kuten Keke Rosberg, Mika Häkkinen, Kimi Räikkönen ja Valtteri Bottas. 

Ralli

Kun Formula 1 -sarjaa ajetaan kilparadoilla, rallia ajetaan suljetuilla ja kapeilla yleisillä teillä. Tänä päivänä rallia voidaan ajaa kaikenlaisilla alustoilla, kuten hiekalla, asvaltilla, jäällä ja lumella. Erillisen urheiluautomallin sijaan ralliautot perustuvat yleisiin tuotantoautoihin, joskin teknisesti kilpa- ja tuontantoautojen välisiä yhtäläisyyksiä on vähän. 

Ralli jakautuu useisiin ajoluokkiin, jonka korkein taso on Formula 1 -sarjaa vastaava WRC/A-ryhmä. Muita ajoluokkia ovat esimerkiksi Super 2000-, N- ja B-ryhmät. Jokaisessa ajoluokassa on omat vaatimukset sekä rajoitukset auton teknisiin ominaisuuksiin ja tehoon. Monesta muusta autolajista poiketen ralliauton sisällä on kaksi henkilöä: kuljettaja ja kakkoskuljettaja eli kartanlukija. 

Drag racing

Suomalaisille drag racing eli kiihdytysurheilu on hieman tuntematon, mutta erittäin suosittu autourheilulaji. Se on erittäin tunnettu Yhdysvalloissa, jossa sitä voi seurata paikan päällä satoja tuhansia katsojia kerralla. Laji on kuitenkin jalkautunut Eurooppaan viime vuosikymmenten aikana. Suomessa kuuluisimmat kiihdytyskilpailut on järjestetty Alastaron radalla, jossa parhaimmillaan katsojia on ollut yhteensä 30 000. 

Kiihdytyskilpailun tavoitteena on ajaa mahdollisimman kovaa seisovasta lähdöstä joko autolla tai moottoripyörällä noin 400 metrin pituisen suoran radan loppuun asti. Lajin korkein taso on nimeltään Top Fuel, jossa autot toimivat nitrometaanipolttoaineella ja ne saapuvat maaliin noin 4,5 sekunnin loppuajalla. Toinen tunnettu ryhmä on Stock, jossa autot ovat yleensä tuunattuja tuotantoautoja ja tällöin rata saadaan päätökseen yleensä 10-12 sekunnissa.

Drag racing -radat ovat nähneet suomalaismenestystä. Lajin nimekkäitä kuljettajia ovat esimerkiksi Kimmo Rutila, Tomi Laine ja Anita Mäkelä, jolla on Top Fuel -sarjan useita Euroopan mestaruuksia ja hän onnistui ajamaan vuonna 2018 uuden Euroopan ennätyksen, 3,870 sekuntia.